Начало
 
 

Запознайте се с историята на телевизията в Германия

15.11.2021 /19:47 | Автор : Габриеле Трост | Източник: planet-wissen.de Големина на шрифт: a a    Отпечатай:


В началото, когато снимките се научиха да ходят

От „когато снимките се научиха да ходят“ до дигитализацията и високата резолюция пътят е изминат за по-малко от век.

Препечатваме от германското издание www.planet-wissen.de обзора на Габриеле Трост за развитието на телевизията в Германия.

На Коледа през 1952 г. Northwest German Broadcasting Corporation започва излъчване на телевизия в Хамбург - първоначално по три часа на ден. Телевизията бързо се превръща в средство за масова информация и през 1975 г. 93 процента от всички германски домакинства във Федерална Република Германия (ФРГ) притежават телевизор.

Началото на телевизията обаче датира от 19 век. Още през 1884 г. Паул Нипков изобретява диск за разделяне и повторно сглобяване на изображения - по този начин полага основите за механичен трансфер на изображения.

Не е възможно да се определи точно кога са били предадени движещи се изображения за първи път. Вероятно през 1924 г., когато лайпцигският физик и електроинженер Август Каролус придобива патент за управление на светлината с цел предаване на телевизионно изображение.

През 20-те години на миналия век са вписани множество патенти за различни телевизионни системи. Но едва през 1928 г. телевизията е представена на радиоизложението в Берлин. През следващите години технологията допълнително е усъвършенствана и разширена.

Междувременно става ясно, че при движещи се изображения важното е бързата последователност на изображенията. Ако при скорост на предаване от една шестдесет и милионна от секундата най-малко 25 изображения в секунда следват едно друго, те се сливат в едно непрекъснато движение за зрителя.

Електрически снимки

През 30-те години на миналия век дискът на Нипков е заменен от йоноскоп - разделител на електронен лъч: йоноскопът хвърля изображението върху плоча, която е покрита с фотоелектричен слой.

Изображението се появява под формата на електрически заряди с различни размери върху плочата. Това създава електрическо изображение, което съответства на оптичното, което след това се сканира точка по точка от електронен лъч, подава се към усилвател и накрая се предава чрез електрически средства.

През 1931 г. физикът и изобретател Манфред фон Арден демонстрира в Берлин първата електронна телевизионна система, която предава изображения по този начин. Тук е използвана „тръбата на Браун" - устройство, с помощта на което могат да се направят видими бързо променящи се напрежения или токове. Той е съществена част от тръбната телевизия.

Телевизия през 50-те години на миналия век

През 50-те години на миналия век телевизионната програма в западната част на разделена Германия е разширена. Първоначално проектирана за три часа излъчване на ден, в края на 50-те години вече има петчасова телевизионна програма на ден. По това време отговорниците за програмата разбират телевизията предимно като образователна медия, която е насочена към забавления в много ограничена степен.

Ново качество на преживяването се отворя пред публиката, когато започват предавания на живо. Тъй като те са твърде сложни и по-малко предвидими от студийните програми, отначало рядко ги включват в програмата. Първите големи събития, които са предоставени на живо за масовата публика, са коронацията на кралица Елизабет II през 1953 г. и Световното първенство по футбол през 1954 г.

Телевизия в ГДР

На 21 декември 1952 г. телевизията в ГДР излъчва за първи път новинарската емисия „Текуща камера" - в чест на 73-ия рожден ден на Йосиф Сталин. Тази програма обаче е само начален опит.

На 3 януари 1956 г. в телевизионния център Берлин-Адлерсхоф започва официалното излъчване на „Германското телевизионно радио" (DFF). Стремежът е това да е телевизия за цяла Германия. Но въпреки разполагането на радио- и телевизионни предаватели близо до границата, DFF не успява да достигне цяла Германия, докато ARD по-късно достигна почти цяла ГДР.

Както и във ФРГ, телевизията на ГДР е ограничена само до няколко часа излъчване на ден през първите няколко години. През 1960 г. медийният пейзаж е разширен и започва излъчването на втора програма.

В края на 60-те години на миналия век телевизията е и най-популярната развлекателна дейност в ГДР. С дневно време на предаване от средно 12 часа и около 4 милиона приемници, телевизията вече е масова медия.

Въпреки строгите забрани, много хора гледат и западна телевизия. Правителството на ГДР не успява да предотврати масовия достъп до западногермански програми.

Втората немска телевизия

С началото на програмата на Втората немска телевизия (ZDF) на 1 април 1963 г. медийният пейзаж във Федералната република се променя. Първоначално правителството на Конрад Аденауер иска втора обществена телевизия, която да бъде подчинена на федералното правителство.

Но през 1961 г. Федералният конституционен съд забранява в своята „Първа телевизионна присъда" създаването на телевизионен оператор под влиянието на федералното правителство. ZDF най-накрая е основана по инициатива на министър-председателите на федералните провинции чрез държавен договор.

От самото начало втората телевизия умишлено се конкурира с първата – ARD, и се опитва да се утвърди като пълноценна алтернатива. Образователните и развлекателните програми, съчетани със силен акцент според желанията на зрителите, трябва да имат специална тежест в ZDF.

Разширяване на програмите през 60-те години

През 60-те години на миналия век гамата от програми се разширява и варира както на изток, така и на запад. Разширяват се регионалните и рекламните програми, по-късно са закупени телевизионни сериали от американските архиви (например „Ярост" или „В подножието на сините планини").

Третите програми поставят нови акценти с културни, образователни и регионални програми. По-специално криминалният жанр се радва на голяма популярност сред населението. „Шалът“ от Франсис Дърбридж парализира целия обществен живот в Германия през 1962 г. и постигна 90 процента аудитория.

Но и филмите, които се занимават със справянето с миналото („Докъдето те носят краката“) или разглеждат критични социално-литературни теми („Който яде от тенекиена купа...“), също изпразват улиците по време на излъчването си.

Изображения в цвят

Друг крайъгълен камък в историята на телевизията е въвеждането на цветната телевизия през 1967 г. С натискането на един бутон от тогавашния вицеканцлер Вили Бранд цветната телевизия официално стартира в Германия на 25 август 1967 г. по време на Международното радиоизложение в Берлин.

Случва се малък инцидент: „С надеждата за много мирни, цветни, но и вълнуващи събития, сега давам зелена светлина за немската цветна телевизия“, казва Бранд. Но тъй като той забавя за кратко натискането на бутона, изображенията блясват в цвят няколко секунди преди това.

Изнервен техник е задействал сигнала твърде рано. Освен този бъг обаче, въвеждането на цветна телевизия преминава гладко.

Телевизионната индустрия се превръща във важен икономически фактор във ФРГ, а телевизорите се превръщат в масов продукт. До началото на 70-те години на миналия век броят на домакинствата с телевизор нараства с 1,1 до 1,4 милиона годишно. През 1975 г. телевизионното покритие в Германия достига 93 процента.

Конкурент за ARD и ZDF: частната телевизия

В средата на 80-те години на миналия век телевизията в Германия преживява огромен пробив: през 1984 г. започва излъчването на комерсиалните телевизии RTL и Sat.1. Преди това капацитетът на предаване е разширен чрез кабелни и сателитни канали, тъй като наземните честоти вече са заети от обществените оператори.

Частните радио- и телевизионни оператори се явяват като антитеза на обществените ARD и ZDF. Те са последвани от други частни оператори като Pro 7, Vox и RTL 2.

Тъй като частният сектор се финансира чрез реклама, рейтингът на публиката и пазарният дял стават решаващи критерии за оценяване на програма или филм. Оттук нататък публиката трябва да живее с повтарящи се рекламни паузи в програмата.

С частния сектор обаче на екрана излизат и нови програмни формати като комедии, риалити предавания и ежедневни „сапунки”, които доотогава все още не са представяни на зрителите по държавните телевизии.

По това време се появява и друг играч: през февруари 1991 г. станцията Premiere стартира програмата си. Платената телевизия - телевизия, за която зрителят плаща директно като абонат - също достига до Германия.

Цифрова телевизия

От началото на 21-ви век аналоговите предавателни канали в Германия все повече се дигитализират. Цифровата наземна телевизия DVB-T стартира през 2003 г., което прави възможно излъчването на повече програми с по-добро качество.

Освен това DVB-T по принцип може да се приема навсякъде чрез специален приемник. За разлика от кабелната телевизия, няма допълнителни разходи след еднократно закупуване на приемник. Аналоговата кабелна и сателитна телевизия постепенно се заменя с цифрово излъчване.

През 2016 г. започва преобразуването към новия DVB-T2 стандарт, който позволява приемане в цифрово HD качество. Използваните дотогава приемници се налага да бъдат заменени с нови.

Сподели в
 

Роден на 31.12.1931 г., но записан в кръщелното на 01.01.1932 г., "за да мине в следващия набор за казармата", както обяснява самият Димитри Иванов - още с това начало в живота си той излиза от всякакви стандарти, за да стигне до днес такива професионални и човешки висини, каквито средният съвременен кръгозор изобщо няма капацитет да фокусира.

11.01.2022/20:20

През 2022-ра ще се навършат 30 години, откакто загубихме изтъкнатия фотограф Тодор Славчев, запечатал в образи и голяма част от историята на СБЖ. Нека си спомним отново за него и да отдадем дължимото на забележителния му принос във фотографията.

31.12.2021/19:07

Университетска изследователка от Хонконг предлага обширен анализ на приноса за възраждането на журналистиката на фактите от страна на филипинската журналистка и издателка Мария Реса, която тази година бе отличена с Нобелова награда за мир заедно с руския си колега Дмитрий Муратов.

16.12.2021/16:13

Известният френски журналист, писател и интелектуалец с националистически дискурс Ерик Земур обяви официално, че влиза в надпреварата за президент на Франция на изборите догодина и ще се опита да „изсели“ Макрон от Елисейския дворец. Новината обиколи всички световни информационни агенции, след като Земур с летящ старт обяви кандидатурата си.

05.12.2021/09:39

Ковид отнесе и ярката фурия на волното слово в поезията, белетристиката и журналистиката Катя Владимирова. Поклон!

01.12.2021/21:24

 Събития в СБЖ

 Представяме ви

Роден на 31.12.1931 г., но записан в кръщелното на 01.01.1932 г., "за да мине в следващия набор за казармата", както обяснява самият Димитри Иванов - още с това начало в живота си той излиза от всякакви стандарти, за да стигне до днес такива професионални и човешки висини, каквито средният съвременен кръгозор изобщо няма капацитет да фокусира.

11.01.2022 /20:20 | Източник: СБЖ/dimitriivanov.com

През 2022-ра ще се навършат 30 години, откакто загубихме изтъкнатия фотограф Тодор Славчев, запечатал в образи и голяма част от историята на СБЖ. Нека си спомним отново за него и да отдадем дължимото на забележителния му принос във фотографията.

31.12.2021 /19:07 | Автор: Иван Каневчев | Източник: СБЖ

Университетска изследователка от Хонконг предлага обширен анализ на приноса за възраждането на журналистиката на фактите от страна на филипинската журналистка и издателка Мария Реса, която тази година бе отличена с Нобелова награда за мир заедно с руския си колега Дмитрий Муратов.

16.12.2021 /16:13 | Автор: Проф. Юен-ин Чан | Източник: gijn.org

Известният френски журналист, писател и интелектуалец с националистически дискурс Ерик Земур обяви официално, че влиза в надпреварата за президент на Франция на изборите догодина и ще се опита да „изсели“ Макрон от Елисейския дворец. Новината обиколи всички световни информационни агенции, след като Земур с летящ старт обяви кандидатурата си.

05.12.2021 /09:39 | Автор: Майя Любомирска | Източник: СБЖ

 Спомени и архиви

В новия том VII на „Известия на бургаския музей“ е публикувано изследването на журналистката Диана Славчева „Бургаската преса в годините от Освобождението до 1944 г.“

18.01.2022 /13:10 | Източник: СБЖ

Медийната мрежа в област Силистра в миналото е представлявала богата палитра. Понастоящем - скромна, но от сърце

01.10.2021 /19:06 | Автор: Йордан Георгиев, Марин Минев | Източник: СБЖ

 Акценти и позиции

Второ знаково отстраняване от в. „Дума” на емблематична журналистка в рамките на два дни буди сериозна тревога за нови нива в посегателството над свободата на словото и правата на журналистите в България. Редно е и правителството да се произнесе, защото тревожните действия идват от сила, представена в него.

14.01.2022 /16:16

Апелираме към колегията да се присъедини към петицията в защита на Велиана Христова и към други солидарни действия, с които заедно да отстоим свободата на словото и журналистическите права.

13.01.2022 /15:57

Компетентните органи трябва да реагират незабавно на информацията за заплаха срещу главния редактор на BIRD Атанас Чобанов. В световен мащаб острата реакция срещу посегателства над журналисти също е мерило за демокрацията – от погромите срещу медии в Казахстан до разправата с разобличителя от „Уикилийкс” Джулиан Асандж

10.01.2022 /08:57

 Мнения

„Чистката” във в. „Дума” е опасен симптом и за правата на журналистите, и за обществената търпимост към посегателства срещу критични гласове.

19.01.2022 /12:05 | Автор: Къдринка Къдринова | Източник: СБЖ

Такава ни е съдбата – да бъдем глашатаи на истината. Няма да сме журналисти, ако търсим нещо друго в професията и в живота. А те ни поставят пред изпитания...

26.12.2021 /16:00 | Автор: Петя Пейчева | Източник: СБЖ

 
 

В момента онлайн: 16 гости

Бързи връзки