Начало
 
 

Зафер Галибов: Снимките са коректив на времето

09.10.2015 /15:26 | Автор : Борис Данков | Източник: Дума Големина на шрифт: a a    Отпечатай:


Зафер Галибов: Моята съпруга е моята публика

Зафер Галибов е роден на 2 март 1946 г. в София. Завършва ВМЕИ в София (днес ТУ-София), културология във Философския факултет на СУ "Св. Климент Охридски" (2007).

Защитава дисертация в областта на фотографията към Института за изследване на изкуствата в БАН (2014). Бил е фоторедактор в списанията "Лада" и "Наша родина", завеждащ фотоателие "Главпроект", Малък градски театър зад канала.

Работил е още в Националната галерия за чуждестрaнно изкуство, а от 2007 до 2010 г.- в Института по математика и информатика към БАН, секция по дигитализация на научното и културно-историческото наследство, по проекта "Паметта на лицата" - фотографията като част от културно историческото наследство.

Професионалните му интереси са в областта на история на българската фотография, журналистиката, сцeнични и изобразителни изкуства. Автор е на специалните албуми "Владимир Висоцки" (1994), Амстердам, "Движение"(2001) и др. Участвал е в научни експедиции в Непал (1987) и в Антарктида (2000) с фотографии, показващи българското присъствие на тези места.

Автор е на фотографски изложби в България, Литва, Израел, Финландия, Украйна, Русия, Дания, Полша, Словения, Италия. Носител е на наградата "Златно перо" за принос в областта на културата по случай 24 май (2007); на сертификат на френската аукционна къща "Тажан" за оценител на произведения на изкуството; Почетния плакет на кмета на Мюи, Франция; Бронзовия медал и сертификат на ЮНЕСКО и др.

Неотдавна в зала "България" ти показа уникални кадри на Милчо Левиев. Имаш ли на прицел друг такъв голям български творец - музикант, художник или изпълнител?

Това е музикантът Теодосий Спасов, който стана лице на ЮНЕСКО за 2015-2017 г. от България в категорията артист-посланик на мира.

Снимал си Рей Чарлз, Тина Търнър. Твоя е емблематичната снимка на Владимир Висоцки като Хамлет. Трудно ли е да се снимат "звезди"?

Обикновено и към звездите подхождам както и към бъдещи знаменитости. Фотографът предчувства появата на събитие и личностите, които го създават.

Какви са предпочитаните от тебе персонажи и сюжети?

Вълнува ме всеки творец, който ме докосва с творчеството си, може да е обикновен дърводелец или градинар, но творец в онова, с което се занимава.

Защо отдаваш по-голямо предпочитание на черно-бялата фотография?

Това вече не мога да го твърдя категорично. Има сюжети, които могат да се реализират в цвят. Може да се избира и да се правят репортажи едновремeнно с черно-бели и цветни кадри.

Какво се снима най-трудно - човешкото лице, тяло или духовното състояние на човека?

Зависи каква цел си поставяш. Най-трудно се снима неподправената човешка емоция

На едно място казваш, че снимките са коректив на времето. Не са ли по-скоро документ на времето?

И документ, и коректив взети заедно, с изминаване на една времева епоха, към снимката се натрупват критики от различни времеви и социално диференцирани източници, така се надхвърлят намеренията на автора на снимката.

Твърдиш, че фотографията трябва да бъде изстрадана. В какъв смисъл?

Това значи да вярваш в това, което работиш, и да знаеш, че то би могло да помогне на хората.

Вярно е, че при избора на обект за снимане има "емоционален момент", но понякога фотографията не е ли по-скоро адекватен рефлекс на фотографа?

Емоционалният момент се изгражда още преди реализацията. Случайността да постигнеш вълшебен кадър не е случайна за фотографа. Той се е готвил и неговото въображение предвижда случайностите.

Какво мислиш за репортерската фотография - тя не е ли по-скоро информационна технология, която превръща фотографа в регистратор на събития, папарак и какво ли още не?

Репортерът работи с човешки съдби и винаги когато се среща с тях, има възможност да създаде произведение на фоторепортерското изкуство. Професионализмът и моралът не са задължителни, горко на този, който ги няма.

Какво е художествената фотография - съвършено техническо умение или изкуство, способност да се композира, да се импровизира или компилира?

Фотографията като начин на изобразяване притежава рядката привилегия да обедини и съхрани в нагледно единство и траен материален изказ двете основни форми на съществуване в природата - времето и пространството. Казано накратко, художествената фотография е артистично занимание.

С какъв фотоапарат снимаш, с каква техника предпочиташ да работиш?

Снимам с апарат, който може да е продължение на моите мисли и ръце.

Дигиталната камера дава по-големи възможности за творчество и експеримент, но не отнема ли на фотографа възможността за по-голяма импровизация?

Няма по-изкусна камера за импровизация от дигиталната камера, но количеството снимки никога не може да компенсира точния кадър. Изискват се не само повече технически умения.

Знам, че освен запален фотограф си и голям пътешественик - бил си в Непал и Антарктида. Възнамеряваш ли отново да пътешестваш и къде?

Да, имам множество покани, за съжаление те не са съпроводени със самолетни билети. Бих отишъл в Гренландия, Исландия и Африка.

На едно място споменаваш на шега, че фотографията е твоя... любовница, а коя е твоята "съпруга" в изкуството?

Моята съпруга е моята публика, тази, на която винаги се стремя да поднеса изненади.

Кой е "мечтаният кадър", към който се стреми всеки голям фотограф?

Както се пее в песента на Висоцки, "мечтаният кадър" е върхът, на който никога не си се качвал.

Накъде е насочен обективът на твоя фотоапарат, какво се вижда през него, какво се готвиш да заснемеш в близко време?

Фотокамерата е инструментът, с който върху един празен лист можеш да пресъздадеш това, което никой не очаква: поредица от портрети, от близки и далечни времена. Оказа се, че да пресъздадеш един кадър, дълбоко скрит от теб, в собствения ти архив, е също нещо, което предстои. Това е все едно да срещнеш близки и далечни места, хора събития, за които си забравил.

Какво влагаш в девиза: "Животът е кратък, хора, обичайте се!"?

Фотографията съхранява прекрасните моменти и спомени от дантелата на живота. Животът е кратък, прекрасното е вечно.

Успех!


 

Сподели в
 

Доминиращата медия днес са социалните мрежи, а онази класическа медия, която не се приспособи към тази нова екосистема, изчезва. Но приспособяването не означава оприличаване, защото мрежите са и територия на манипулацията. Класическите медии трябва да отговорят, засилвайки своите качества и наблягайки върху проверената истина, сочи известният френско-испански журналист

13.01.2021/20:10

В края на миналата година още едно заглавие допълни списъка на изданията, посветени на годините на прехода. Известната преводачка и журналистка Ина Филипова е автор на книгата „Нажежените площади“, чийто издател е „Слънце“ на Надежда Кабакчиева.

12.01.2021/18:16

Известният ерудит и колумнист на в. "Сега" Димитри Иванов е роден на 31 декември 1931 г., но свидетелството му за раждане е от 1 януари 1932 г., тъй като в новогодишната нощ не е имало кой да го впише в регистъра.

01.01.2021/18:44

Навършват се 125 години от рождението на легендарната вдъхновителка на републиканците в Испанската гражданска война Долорес Ибарури, която бе и изявена журналистка, оглавявала вестник "Мундо обреро". Какъв бе пламенният ѝ и драматичен живот?

10.12.2020/19:06

Един подир друг са си отишли двама от най-заслужилите градски журналисти – 73-летният Николай Томов и 12 години по-големият от него Петър Борсуков. И единият, и другият - от „Борба”.

06.12.2020/09:07

 Събития в СБЖ

 Представяме ви

Доминиращата медия днес са социалните мрежи, а онази класическа медия, която не се приспособи към тази нова екосистема, изчезва. Но приспособяването не означава оприличаване, защото мрежите са и територия на манипулацията. Класическите медии трябва да отговорят, засилвайки своите качества и наблягайки върху проверената истина, сочи известният френско-испански журналист

13.01.2021 /20:10 | Автор: Маурисио Висент | Източник: baricada.org

В края на миналата година още едно заглавие допълни списъка на изданията, посветени на годините на прехода. Известната преводачка и журналистка Ина Филипова е автор на книгата „Нажежените площади“, чийто издател е „Слънце“ на Надежда Кабакчиева.

12.01.2021 /18:16 | Автор: Розалина Евдокимова | Източник: СБЖ

Известният ерудит и колумнист на в. "Сега" Димитри Иванов е роден на 31 декември 1931 г., но свидетелството му за раждане е от 1 януари 1932 г., тъй като в новогодишната нощ не е имало кой да го впише в регистъра.

01.01.2021 /18:44 | Източник: dimitriivanov.com

Навършват се 125 години от рождението на легендарната вдъхновителка на републиканците в Испанската гражданска война Долорес Ибарури, която бе и изявена журналистка, оглавявала вестник "Мундо обреро". Какъв бе пламенният ѝ и драматичен живот?

10.12.2020 /19:06 | Автор: Къдринка Къдринова | Източник: baricada.org

 Спомени и архиви

Тази седмица излезе неговият 1 389-и брой. Редакцията на изданието благодари на своите верни читатели

10.01.2021 /12:17 | Източник: Старият мост

На 1 януари 1924 г. във Варна излиза от печат и достига до своите читатели първият брой на списание „Морски сговор“, съобщават от Военноморския музей във Варна.

02.01.2021 /16:16 | Източник: moreto.net

 Акценти и позиции

Един от двамата кандидати за генерален директор на БТА Кирил Вълчев посети по своя инициатива Съюза на българските журналисти и разговоря с председателката на УС на СБЖ Снежана Тодорова, подчертавайки уважението си към Съюза и стремежа към взаимно сътрудничество

19.01.2021 /13:53

В писмо до генералния директор Андон Балтаков и до членовете на УС на БНР е изразено очакване за прецизиране и синхронизиране с Колективния трудов договор на предлаганите проектоправила за оценка на трудовото представяне на служителите в Българското национално радио.

13.01.2021 /09:02

Да внимаваме за подмяната. Тя вече изкарва и Делян Пеевски борец за медийна прозрачност

12.01.2021 /16:02

 Мнения

Защо бе борбата Законът за БТА до бъде променен преди да бъде избран новият ѝ генерален директор

14.01.2021 /20:15 | Автор: Начо Халачев | Източник: СБЖ

Добре, че е националната телевизия да ни върне и в онова „непоносимо” и „престъпно време”. Как навреме ни дойдоха около Новата 2021 година старите ленти... Една песен възкреси спомени. Щастливи пред камерите, пееха Митко Цонев, Величко Скорчев, Живка Гичева с колегите си новинари...

06.01.2021 /14:13 | Автор: Лозан Такев, член на УС на СБЖ | Източник: СБЖ

 
 

В момента онлайн: 22 гости

Бързи връзки