Изложбата Fake Photo Exhibition е за липсата на вдъхновение, каза пред БТА Елена Филипчева

  • 30.09.2024
  • БТА
Елена Филипчева на откриването на изложбата Fake Photo exhibition.

Темата на изложбата Fake Photo Exhibition е вдъхновението. И по-скоро липсата на вдъхновение. Това каза пред БТА Елена Филипчева, която в четвъртък, 26 септември, представи експозицията си в столичната галерия One.

„В изложбата на Елена Филипчева, която още в заглавието си задава свободата на интерпретацията като основно правило – Fake Photo Еxhibition, 22 фотографии в странна на пръв поглед комуникация с материи, рамки и обекти разказват за едно пътешествие в Тайланд, Камбоджа и Сингапур, с чувство за недостатъчност от докосване и емоция, намерили своята добавъчна стойност от Париж. И така, както само изкуството може да събере в хармония необяснимото, фотографиите на Елена Филипчева излизат извън ограниченията на традиционното възприемане на фотографията и добавят смело неочаквани провокации“, разказват организаторите. 

Всичко започва с пътуване до Тайланд, Камбоджа и Сингапур, съобщава БТА. „Аз, като фоторепортер, трябва винаги да разказвам истории в снимки. И винаги всичко има начало, развитие и край от всякакви пътувания, места. Но в това пътуване, което не беше моето, нямаше никакво вдъхновение и не се получи никакъв разказ. И тогава реших, че трябва да пренапиша и донапиша сюжета покрай този разказ“, разказа Филипчева.

Затова отива в Париж, влиза в специално ателие, където подбира малки, мострени парчета платове. „Винаги съм се чудила в Париж кой купува такива неща, а самата аз за всяка снимка подбирах парче плат, за да направя колажа и да доразкажа историята“, казва авторката на изложбата.

След като смесва Франция, Камбоджа, Сингапур и Тайланд, идеята й е нито една от страните да не надделява. „Целта беше така да се миксират нещата, че да си стане история. Така че няма превес на нищо от тях. Дори са се загубили и едното, и другото. Хора, които са пътували по тези дестинации, биха се изненадали. Защото, знаете, че се познават обекти и места от тези дестинации. И съвсем друго се получи“, отбелязва фотографката.

„Не исках да лъжа зрителя, че това е една истинска фотоизложба. Едно на ръка, че живеем в такъв свят – фейк новини, фейк реклами, фейк. А по-скоро да застане пред работите и да мисли, и да задава въпроси. Така се и получи на откриването. Защото всичко е като някакви обекти, колажирано е, рамките играят роля. Всяка една работа разказва някаква история“, отбеляза Филипчева.

Искала посетителите да се водят от моментното си усещане и да интерпретират. „За мен най-типичното е, че работя в колажа от години. Основното, с което се занимавам, са фотоколажи. Но за първи път това е предизвикателство да направя колаж между различни структури – снимката е хартия, а платът е някаква материя и е много спорно как ще се комбинира. И в последните ми изложби, в буквалния, и преносния смисъл, всичко излиза извън рамката“, разказва авторката.

Елена Филипчева е професионален фотограф, визуален артист, експерт по международни комуникации и събития, създател на концептуални креативни пространства и развитие на международни културни проекти. Започва кариерата си като фоторепортер. Работила е в издания като „Вечерни новини“, вестник „Пулс“, списанието за музика „Ритъм“. След това работи за предаването „Ах, тези муцуни“, а по-късно създава и води собствено телевизионно предаване, озаглавено  „Семеен албум“. В последните години се изявява като куратор на изложби на различни артисти. Курира най-вече пространства.

Панорама